skip to Main Content
μάρκετινγκ στην κρίση

Μάρκετινγκ στην κρίση, Χρειάζεται ή όχι

Μάρκετινγκ στην κρίση

Η οικονομική κρίση του 2010 διήρκησε μία δεκαετία. Τώρα έχουμε νέο εχθρό προ των πυλών, Κορονοϊός! Είτε τον θεωρείς επικίνδυνο είτε όχι, σίγουρα όμως έχεις καταλάβει ότι όλο αυτό που ζούμε έχει τεράστιο αντίκτυπο στην ζωή και στην οικονομία. Και τίθεται το ερώτημα: Μάρκετινγκ στην κρίση? Χρειάζεται ή είναι άσκοπο?

Επιχειρείς ο ίδιος ή δουλεύεις για μια εταιρία, δεν έχει σημασία; θα βιώσεις αλλαγές, μεταπτώσεις, ύφεση, ανασφάλεια, ίσως και πρωτόγνωρες συνθήκες. Και για όσους καταφέρνουν να διαβάζουν και να αναλύουν τους πρώτους οικονομικούς δείκτες που διαμορφώνονται, είναι αρκετά ξεκάθαρο ότι βρισκόμαστε μόλις στην αρχή. Η πραγματικότητα αυτή θα είναι εδώ για αρκετούς μήνες (αν όχι χρόνια) μπροστά μας.

Ειδικά για συγκεκριμένες κατηγορίες όπως ο τουρισμός, τα προβλήματα που αυτή η πανδημία έχει προκαλέσει είναι τρομακτικά άμεσα και εμφατικά. Φυσικά όλο αυτό θα επηρεάσει και άλλες κατηγορίες επιχειρηματικής δραστηριότητας, καθώς η οικονομία είναι μια αλυσίδα που πολύ σπάνια αφήνει κάποιο κομμάτι της ανεπηρέαστο σε τέτοιες περιπτώσεις.

Τι πρέπει να κάνουν όλες οι μικρομεσαίες (και όχι μόνο) επιχειρήσεις, που τρέμουν στο ενδεχόμενο έλλειψης ρευστότητας τις επόμενες εβδομάδες; Τραβούν χειρόφρενο σε οτιδήποτε έκαναν μέχρι σήμερα και περιμένουν να τελειώσει η κρίση;

ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΚΑΙ ΟΧΙ.

Δεν χρειάζονται κινήσεις πανικού και ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με την επιχείρηση και το μάρκετινγκ στην κρίση. Το μεγαλύτερο λάθος που μπορείς να κάνεις αυτή τη στιγμή, είναι η αδράνεια.

Πάμε να δούμε τι μπορείς να κάνεις αυτό το διάστημα.

1. Επιχειρώ online και e-commerce η μεγάλη ευκαιρία.

Ο κόσμος θα σταματήσει απότομα να ψωνίζει έξω σε καταστήματα, να περνάει χρόνο σε μαγαζιά και εμπορικά, να πηγαίνει σε εστιατόρια και σε καφέ. Η αύξηση των online πωλήσεων αναμένεται να διπλασιαστεί ή ίσως και περισσότερο.

Οπότε αν έχεις ήδη e-shop, ξεκίνα να επενδύεις σε αυτό και να σκέφτεσαι πώς μπορείς να εκμεταλλευτείς το trend που διαμορφώνεται. Αν δεν έχεις e-shop ίσως ήρθε η ώρα να επιταχύνεις την απόφαση να δημιουργήσεις ένα.

2. Κάνε πλάνο & Προετοιμάσου για το χειρότερο σενάριο.

Είναι σαν την σκόνη κάτω από το χαλάκι. Αν δεν κάνεις κάτι για αυτήν θα γίνει βουνό. Οφείλεις να την αντιμετωπίσεις. Σε περιόδους αβεβαιότητας και πανικού οι περισσότεροι άνθρωποι και επιχειρήσεις παραλύουν.

Αυτό που κάνουν οι νικητές όμως είναι ότι διπλασιάζουν την προσπάθεια, βρίσκουν τρόπους να γίνουν καλύτεροι, πιο δημιουργικοί, πιο καινοτόμοι και τελικά το κάνουν. Iστορικά, τα brands και οι εταιρίες που δεν πατάνε φρένο σε περιόδους κρίσης αλλά γκάζι, είναι και αυτές που επανέρχονται και βγαίνουν κερδισμένες.

3. Κάντο αλλιώς, δοκίμασε νέα πράγματα και επέμεινε!

Ένας από τους βασικούς κανόνες που μας έχει διδάξει ο Warren Buffet είναι ο εξής:

Η δραστηριότητα μου και οι αγορές μου είναι διστακτικές και φοβισμένες όταν όλοι είναι άπληστοι και υπερδραστήριοι αλλά οι ενέργειες μου είναι άπληστες και υπερδραστήριες όταν όλοι είναι φοβισμένοι…

Τι σημαίνει αυτό; Δεν υπάρχει ευκαιρία όταν όλοι πέφτουν με τα μούτρα σε κάτι, αλλά υπάρχουν εξωφρενικές ευκαιρίες όταν όλοι απομακρύνονται από κάτι. Αυτό ακριβώς θα σε συμβουλεύσω λοιπόν και σήμερα. Αξιοποίησε την συγκεκριμένη συγκυρία με τις ενέργειές σου online.

Με έξυπνους τρόπους, με πολύτιμους τρόπους για το κοινό, δημιουργώντας χρήσιμο περιεχόμενο που θα ‘’καταναλώσει’’ ο κόσμος όσο μένει σπίτι και όσο ο ανταγωνισμός μένει στάσιμος. Το κόστος της διαφήμισης αναμένεται να πέσει αρκετά, καθώς οι περισσότεροι σταματούν να διαφημίζονται, θεωρώντας ότι είναι μάταιο. Αυτό αποτελεί ιδανική ευκαιρία, για να αυξήσεις το μερίδιο επικοινωνίας σου, να ακουστείς περισσότερο στο κοινό που σε ενδιαφέρει και να βγεις κερδισμένος.

Αν πάλι αυτά που προσφέρεις σαν επιχείρηση βάλλονται αυτή την περίοδο και θεωρείς ότι δεν έχει κανένα νόημα να επικοινωνήσεις τα προϊόντα ή υπηρεσίες σου (π.χ ταξιδιωτικά γραφεία), οφείλεις να βρεις εναλλακτικούς τρόπους και υπηρεσίες που θα σε βοηθήσουν να διατηρήσεις τη δυναμική σου.

4. Φρόντισε περισσότερο τους τωρινούς σου πελάτες.

Κάνε engage μαζί τους, δείξε ότι τους υποστηρίζεις με τον τρόπο σου, πρόσφερέ τους ένα δώρο, κάντους μια προσφορά, μάθε λεπτομέρειες για τα θέματα που αντιμετωπίζουν (ειδικά αν είσαι B2B επιχείρηση) και προσπάθησε να τους βοηθήσεις σε αυτά. Με λίγα λόγια κάνε αυτό που πάντα είναι η καλύτερη τακτική. Ναι, μάρκετινγκ στην κρίση.

Ενδιαφέρσου ενεργά και ουσιαστικά.

5. Κατανόησε την καθημερινότητα και τις νέες συνήθειες του κόσμου.

Σκέψου την καθημερινότητα του κόσμου. Τι αγορές θα κάνει και τι νέες συνήθειες θα αναπτύξει όσο αλλάζει η καθημερινότητά του;

Ο κόσμος είναι φοβισμένος, κοιμάται περισσότερο, διαβάζει περισσότερο και μένει πολύ περισσότερο χρόνο ενεργός στα social media. Βλέπει μεγαλύτερα βίντεο σε διάρκεια στο YouTube, περνάει περισσότερο χρόνο με τα παιδιά του, δουλεύει από το σπίτι, ψάχνει νέους τρόπους διασκέδασης στο σπίτι.

Όλα αυτά θα διαμορφώσουν διαφορετικές καταναλωτικές συνήθειες οι οποίες μπορεί να είναι εδώ για αρκετό καιρό.

Σαν επιχειρήση και σαν brand οφείλεις (εσύ και όλοι μας) να προσαρμοστείς, να αλλάξεις τα κανάλια επικοινωνίας σου (αν δεν έχεις για παράδειγμα παρουσία στο YouTube μάλλον ήρθε η ώρα…) ώστε να είσαι πιο αποτελεσματικός και πιο επίκαιρος.

Κλείνοντας θα σου πω μια ιστορία.

Κατά τη διάρκεια μιας εξαιρετικά βροχερής ημέρας, 2 πωλητές της ίδιας εταιρίας ξύπνησαν την ίδια ώρα και είδαν από το παράθυρο κατακλυσμό.
Ο πρώτος είπε: Τι βροχή είναι αυτή! Δεν θα υπάρχει άνθρωπος έξω, που να πάω τώρα; Σίγουρα θα κάτσω σπίτι να ξεκουραστώ και θα περιμένω να σταματήσει για να ξαναβγώ.
Ο δεύτερος είπε: Χμ..Βρέχει πολύ, αλλά ίσως γι’ αυτό ακριβώς όλοι οι πωλητές θα είναι σπίτι. Τι καλύτερη συγκυρία για να βγω έξω να πουλήσω…’’

Μάντεψε ποιος από τους 2 πωλητές έκανε μηδεν πωλήσεις εκείνη την ημέρα και ποιος όχι…

Πίσω στην κορυφή